maandag 3 september 2012

Terug naar de kust

Nee, niet wat huis betreft natuurlijk...! Dat ligt zo diep in het binnenland dat een dagje strand bijna geen haalbare kaart lijkt. Alhoewel: we zullen ons ongetwijfeld volgende zomer nog wel eens voegen in de grote colonne 'landgenoten' (want met Duits kenteken) richting Noordzee.

Terug naar de kust, dat was afgelopen weekend. Waarom 'terug', dat lezen jullie hieronder. Zoals velen weten - en anders heb ik het goed verborgen gehouden - was ik afgelopen zaterdag jarig, en bereikte ik ook nog eens een leeftijd die toch wel als een mijlpaal mag worden beschouwd. Een punt om terug én vooruit te blikken. (Al beschouwen velen bij deze gelegenheid het plaatsen van een pop van een oud wijf op een krakkemikkige keukenstoel in de tuin het toppunt van leuk.... ). Al maanden lang had ik verkondigd op deze belangrijke verjaardag niet thuis te willen zijn. Moeilijke momenten moeten soms op een rustig plekje verwerkt kunnen worden. Want als 40 over the hill is, wat is dit dan wel niet.....: Pyreneeën, Andes, Himalaya? Voordeel is dat wanneer je zo hoog op een berg staat, je een prachtig uitzicht hebt.

Het was dus geen toeval dat ik tot mijn grote verrassing vrijdagmiddag meegevoerd werd naar de Noordhollandse kust. Mijn geliefde en kinderen hadden flink uitgepakt: een hotel met zwembad, en voor mij een heerlijke zuurstofbeautybehandeling. Heerlijk gegeten, gedronken, langs het strand gewandeld en genoten van een paar speciale dagen. Building memories! Hartverwarmend en bijzonder. Op 1 september kwam de zon, net voordat hij onder zou gaan, als felrood schijfje nog even tussen de wolken doorpiepen.

Als peuter ging ik met mijn ouders naar Groet en Schoorl, en was dol op de zee en op het 'Kimduintje',  het klimduin in Schoorl. Het was onherkenbaar veranderd natuurlijk, maar ik heb het wel 'even' beklommen (53 m!) Ook op het kleinere klimduin in Groet heb ik, genietend van het uitzicht, zitten mijmeren. Over mijn ouders die ik niet meer kan vragen om anekdotes over vroeger. En over mijn eigen kinderen die ik nu van het duin zag afrollen. En die lieve man daar beneden op een bankje die voor een onvergetelijk weekend heeft gezorgd. xxxxx dank je wel, en alle anderen: jullie houden een feestje te goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten